Pilatesmethode

Joseph Pilates, geboren in Duitsland in 1883, is de bezieler van pilates.
Hij begon in het begin van de 20e eeuw met het ontwikkelen van het trainingssysteem, dat later zijn naam zou dragen.

De basis van het pilates trainingssysteem ligt in het ontwikkelen, controleren en ondersteunen van alle bewegingsmogelijkheden van het menselijk lichaam.

Bewustwording en training gaan in deze methode hand in hand, met naast een zorgvuldige opbouw van spierkracht en controle, een sterke nadruk op het ontwikkelen van een gecentraliseerd en geïntegreerd besef in de aansturing van alle menselijke bewegingen.
Vandaar dat men pilates ook een body & mind bewegingsvorm noemt.

De methode kan fungeren als verlengde van elke bewegingsvorm of sport, maar ook als een op zichzelf staande ‘workout’ en is daardoor uitermate geschikt in het creëren van een persoonlijke, op maat gesneden trainingsvorm.

Pilates is een gevarieerde en stimulerende training en biedt meer dan 500 oefeningen, waarbij sommige oefeningen met of zonder toestellen worden uitgeoefend.
Er wordt tijdens een training gefocust op bewuste ademhaling, enerzijds om de bloedcirculatie te stimuleren en anderzijds om spierkrampen te verminderen.
De oefeningen kunnen aan ieder zijn/haar bewegingsmogelijkheden aangepast worden, waardoor pilates als revalidatievorm kan ingezet worden.

Voordelen van een regelmatige training:

  • verbetert de behendigheid
  • versterkt de spieren
  • vermindert stress
  • versterkt het centrum van het lichaam (“core”)
  • verlicht chronische rug – en gewrichtspijn
  • verbetert balans en coördinatie
  • verbetert het uithoudingsvermogen
  • verslankt het lichaam
  • stimuleert de circulatie en metabolisme
  • verbetert (het sportieve) doorzettingsvermogen
  • verbetert de houding
  • verbetert bekkeninstabiliteit
  • verbetert het zelfvertrouwen
  • verbetert de zuurstofopname
  • helpt in de preventive van osteoporose
  • versterkt het bindweefsel
DOEN!